Jumaat, 7 Ogos 2015

Tiba di Australia

Melbourne sebuah daerah di Victoria, lebih dingin dengan suhu mencecah kurang 10 darjah celcius pada waktu malam. Pada siang hari pula kedinginan masih terasa walaupun matahari memancar dengan terik. Tiupan angin sesekali membuatkan kami ingin berpeluk tubuh dan berjalan dengan perlahan sekali.

Musim sedang berubah di benua ini. Daripada musim bunga kepada musim luruh. Suhu paling tinggi direkodkan semasa kami berada di Melbourne ialah 17 darjah celcius. Kami memakai lebih selapis baju supaya selesa berjalan-jalan di sekitar bandar.

Penerbangan daripada Kuala Lumpur mengambil masa lapan jam 30 minit. Meninggalkan ruang udara Kuala Lumpur pada jam 9.30 malam waktu tempatan dan mendarat di Melbourne pukul 9.30 pagi waktu tempatan. Perbezaan waktu ialah tiga jam awal di Australia.

Kelihatan permukaan tanah rata dari tingkap sisi semasa jam terakhir penerbangan. Warna kekuning-kuningan dan sesekali wujud kawasan kehijauan. Dari atas, tanah lapang tersebut tampak seperti kotak-kotak di atas papan dam yang terbahagi sama rata. Tertanya-tanya apakah sebenarnya fungsi kawasan itu dibahagikan. Kemudian, kami menemui jawapan semasa dalam perjalanan ke Great Ocean Road.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan