Jumaat, 7 Ogos 2015

Menyaksikan Gerhana Bulan Berdarah


Selepas pulang daripada Belgrave, kami menyediakan makan malam yang ringkas. Nasi, sup brokoli dan tomato, cendawan butang segar dilayur bersama mentega dan telur dadar. Hidangan panas yang cukup menyelerakan.

Masing-masing bersiap dan kami keluar menuju ke bandar. Apabila matahari terbenam, suhu menurun kepada 9 darjah celcius. Kesejukan malam tidak kami hiraukan. Jaket dan sweater dapat menghangatkan sedikit tubuh. Jari-jemari kami sorokkan ke dalam poket untuk mengurangkan kesejukan.

Kali ini kami turun di hentian no 5, Melbourne Central Station. Pusat membeli-belah diterangi cahaya lampu berwarna-warni. Salah satunya ialah H&M, pusat fesyen terkenal dengan cawangan di merata dunia termasuk Malaysia.

Mungkin kami boleh meninjau rekaan fesyen terkini di H&M.

Hampa.

Pintu masuk tertutup rapat. Lampu terpasang. Dari luar kelihatan manequin memperaga pakaian musim luruh. Pada dinding bangunan tertera waktu perniagaan. Ia dibuka setiap hari mulai jam 10 pagi. Pada hari Sabtu, operasi tamat pada jam 6 petang. Begitu juga pada hari Isnin hingga Khamis. Ia tutup lebih lewat pada hari Jumaat, iaitu jam 8 malam dan lebih awal pada hari Ahad iaitu pada jam 5 petang.

Bangunan yang bercirikan klasik ini asalnya ialah Melbourne's GPO (General Post Office). Plak bertanda menunjukkan ia dibina pada tahun 1859. Selepas 150 tahun, ia masih dikenali sebagai Melbourne's GPO. Namun, bangunan ini sekarang ialah kompleks yang menempatkan jenama fesyen H&M, restoran dan cafe dan beberapa perniagaan terpilih.

Melbourne's GPO ialah jantung hati kota ini. Bangunan bersejarah yang menjadi titik mula dalam mengira jarak daripada Melbourne ke tempat-tempat lain.

Pusat membeli-belah lain seperti The Strand sudah ditutup. Waktu perniagaan bagi kebanyakan perniagaan di Melbourne CBD (Central Business District) tamat lebih awal daripada yang kami jangkakan.

Jika di Malaysia, kita boleh singgah ke pusat membeli-belah selepas pukul lapan malam kerana masih ada yang menjalankan perniagaan sehingga jam 10 atau 11 malam.

Kami berjalan santai sepanjang Elizabeth Street sehingga ke Flinders Street Station. Kemudian, kami menuju ke Federation Square bertentangan dengan pintu utama Flinders Street Station.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan