Jumaat, 7 Ogos 2015

Flinders Street Station

Flinders Street Station ialah hentian pertama bagi laluan tram nombor 19 dan beberapa lagi laluan tram utama dalam Zone 1. Bangunan ini mempunyai sentuhan seni bina Perancis, mula dibina pada awal kurun ke-19 dan beroperasi pada tahun 1854. Dalam tempoh lebih 100 tahun, ia telah melalui pelbagai fasa ubahsuai.

Hentian laluan 19 terletak berhadapan dengan menara jam Flinders Street Station. Pintu masuk utama terletak lebih kurang 100 meter daripada menara jam. Terdapat sebuah lagi jam besar yang terpasang di bawah kubah dan mempunyai sejarah tersendiri. Kubah yang dibina menjadi mercu tanda di persimpangan Flinders Street dan Swanson Street.

Stesen ini merupakan salah satu hentian utama dalam jalinan keretapi di bandar Melbourne. Ia adalah stesen keretapi pertama di Australia dan pernah diisytiharkan sebagai stesen penumpang paling sibuk di dunia pada tahun 1926. Pemeliharaan bangunan lama dan bersejarah bukan kerja mudah. Kami tidak melepaskan peluang merakam keunikan seni binanya melalui lensa kamera masing-masing. Warga tempatan yang lalu-lalang memandang kami dengan senyuman.

Hari pertama kami di kota Melbourne ialah cuti umum Good Friday. Trafik tidak sesak dan orang ramai kelihatan berjalan santai. Semasa beratur membeli kad tambah nilai Myki di kedai 7 Eleven berhampiran, seorang wanita India yang beratur di belakang Oshin menegur dalam bahasa Melayu.

“Dari Malaysia ke?”

Bukan Oshin saja menoleh ke belakang, yang lain berbuat perkara yang sama. “Ya, dari Malaysia.”
Christy, rakyat Malaysia yang bekerja di Melbourne sejak setahun yang lalu. Dia begitu teruja dapat bertemu dengan orang Malaysia.

Kami tidak melepaskan peluang bertanya serba sedikit tentang sistem pengangkutan di sini. Dia yang memberitahu kami bahawa perkhidmatan tram di Zon 1 selama empat hari cuti umum iaitu Jumaat hinggga Isnin adalah percuma. Banyak juga kami dapat berjimat.

Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri. Begitu hemat Christy yang rindukan Kuala Lumpur.

“Tinggal di Malaysia lebih menyeronokkan daripada menetap di Melbourne.” Ayat terakhir Christy sebelum kami berpisah membawa haluan masing-masing.

Ayat itu membuatkan kami berfikir panjang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan