Jumaat, 7 Ogos 2015

Southern Cross Station


Southern Cross Station (SCS) dibuka pada tahun 1859, lima tahun selepas Flinders Street Station beroperasi. Jaraknya hanya 1,200m daripada Flinders Street Station. Fizah dan Lean sempat singgah ke stesen ini. Kami yang lain hanya melihat bangunan yang kelihatan moden ini dari jauh semasa melewati Collin St pada hari ketiga berada di Melbourne.

Bangunan SCS yang wujud sekarang melalui pelbagai fasa proses pembinaan dan pembangunan semula. Daripada sebuah stesen lama, bangunan ini diberi sentuhan seni bina moden pada awal 2000-an sebagai persediaan Olimpik 2006.

Pembangunan semula SCS menjadi perhatian media. Campur tangan politik, konflik di antara syarikat yang mengendalikan projek, masalah kewangan dan tekanan masa menjadi berita hangat pada waktu itu.

Projek yang menelan belanja jutaan dollar ini akhirnya siap juga dan kini menjadi pusat transit utama yang menghubungkan laluan keretapi, tram, bas dan teksi. Bukan itu sahaja, ia menempatkan kompleks beli-belah yang menawarkan pelbagai jenama barang kepada pengunjung.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan