Jumaat, 7 Ogos 2015

Bermalam di Port Campbell Hostel


Port Campbell Hostel merupakan tempat penginapan kami semasa lawatan ke Great Ocean Road. Ianya terletak 7 km dari London Bridge dan 12 km dari 12 Apostles. Kami hanya bermalam untuk satu hari di sini.

Port Campbell Hostel menawarkan penginapan bajet moden yang terdiri daripada bilik keluarga, bilik persendirian dan bilik dorm yang menempatkan empat, enam atau lapan katil. Bilik dorm merupakan bilik bercampur lelaki dan perempuan. Jika mahu bermalam di dalam dorm perempuan atau lelaki sahaja, boleh diatur dengan memaklumkan kepada pihak asrama lebih awal sebelum kita datang.

Kami telah meminta lebih awal dengan syarikat pelancongan yang membawa kami ke sini supaya kami dapat tinggal di bilik perempuan sahaja. Bersama kami malam itu ialah Stephanie, pelajar ijazah kedoktoran dalam bidang fizik dari Sydney, Katie, seorang jururawat dari US dan Lily dari Beijing.

Katil yang disediakan di dorm ialah katil dua tingkat. Masuk ke dalam bilik teringat memori tinggal di asrama semasa zaman persekolahan apabila memandang katil yang tersusun rapi. Setiap penginap diberikan kad akses untuk keluar masuk bilik asrama.

Penginap juga diberikan alas tilam yang bersih sebelum masuk ke bilik masing-masing. Alas tilam akan dipulangkan apabila mendaftar keluar daripada bilik. Dengan cara ini, pihak pengurusan dapat mengurangkan kos housekeeping bilik.

Tandas dan bilik air yang disediakan sangat bersih. Terdapat air panas dan air sejuk. Namun ada waktu tertentu di mana penggunaan air panas dihadkan. Jika tidak mahu menggigil kesejukan, pastikan mandi sebelum air panas dimatikan.

Ruang rehat, dapur, ruang makan dan kaunter pendaftaran terletak di tingkat bawah. Manakala bilik-bilik terletak di tingkat atas. Kami bersantai di ruang rehat yang besar dan luas. Menggunakan kemudahan wi-fi, dapatlah kami berhubung dengan keluarga dan rakan di Malaysia.

Moden. Selesa.

Permainan dan bahan-bahan bacaan menanti pengunjung yang kebosanan atau tidak tahu apa yang boleh dilakukan untuk mengisi masa terluang. Kami bermain UNO sementara menanti makan malam siap.

Seronok. Bertahun-tahun rasanya tidak bermain UNO. Yati tersenyum megah kerana menjadi orang pertama yang berjaya menghabiskan kad.

Kita boleh memasak di dapur. Hanya perlu bawa bahan mentah kerana peralatan memasak lengkap disediakan di dapur. Syaratnya dapur perlu dibersihkan selepas digunakan, begitu juga segala barang seperti pinggan, mangkuk, gelas dan sudu.

Makan malam yang disediakan oleh Judith, pemandu pelancong kami membuatkan kami tersandar kekenyangan. Pertama kali kami makan sosej dan burger vegetarian. Tauhu yang dimasak juga enak. Ke sebab kami sudah lapar?

Ruang makan boleh memuatkan 78 orang dalam satu masa. Percuma kopi dan teh setiap masa. Terdapat beberapa kumpulan pelancong yang lain pada malam itu. Masing-masing menikmati makan malam yang sederhana.

Pada sebelah pagi, kami sempat berjalan-jalan di sekitar Port Campbell Hostel. Dalam masa yang singkat sebelum bertolak ke 12 Apostles, kami bergambar di tebing pantai tidak jauh daripada tempat penginapan. Angin bertiup kencang dan kami menggigil kedinginan.

Terdapat beberapa buah rumah atau boleh dikatakan villa di kawasan ini. Alangkah tenangnya dapat tinggal di sini tanpa sebarang gangguan. Adakah kami sanggup duduk berjauhan dan terasing di tempat sebegini?

Bila difikirkan semula, mungkin boleh untuk berehat selama satu minggu atau dua minggu mahupun sebulan. Tetapi untuk tinggal lebih lama, harus dipertimbangkan berkali-kali.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan