Isnin, 31 Ogos 2015

Buku Melbourne dan Sydney dalam Sepuluh Hari


Lepas beli tiket ke Kuala Lumpur ke Aidelaide dan Sydney ke Kuala Lumpur tahun lalu, kami sudah memasang angan-angan untuk menghasilkan travelog kedua-dua bandar di Australia. Tak lama selepas itu, Air Asia menghantar notis pembatalan 'route' ke Aidelaide. AA menawarkan pertukaran penerbangan ke Aidelaide dengan mana-mana penerbangan ke/dari Perth atau Melbourne.

Selepas kami bertujuh berbincang, akhirnya kami memilih Melbourne. Pada mulanya agak kecewa dengan perubahan ini. Namun, kami berfikiran terbuka dan bersedia untuk mengunjungi tempat menarik di Melbourne.

Ternyata ia sangat berbaloi. Melbourne, sebuah bandar yang dikatakan paling selesa diduduki memberi kenangan manis buat kami. Sehinggakan salah seorang rakan kami telah kembali ke Melbourne kurang dua bulan selepas pulang ke Malaysia. Hebat sungguh penangan kota Melbourne. Apakah yang membuatkan beliau kembali?

Kami sempat mengikuti trip ke Great Ocean Road yang telah dikunjungi jutaan pelancong dalam dan luar Australia. Kami melihat koloni Little Penguin di Phillip Islands. Walaupun dalam kedinginan, tetapi kami seronok. Sehinggakan terhasil sebuah sketsa berdasarkan pemerhatian kami terhadap koloni penguin yang comel ini.

Apa pula yang kami alami di Sydney?

Sydney terletak di New South Wales dan suhunya lebih tinggi berbanding di Melbourne. Jadi tidak perlu risau kerana cuacanya yang sederhana. Kota yang padat ini masih mengekalkan bangunan penting yang berusia puluhan malah lebih seratus tahun.

Berjalan seharian dari Circular Quay hinggalah ke pelosok kota agak memenatkan. Namun berbaloi. Dari Sydney, kami menaiki keretapi untuk ke pekan Katoomba. Pencinta alam dan pendaki akan berhenti di sini untuk pergi ke Blue Mountains National Park.

Pekan Katoomba yang terletak pada ketinggian lebih 3000 kaki dari aras laut mempunyai sejarahnya tersendiri. Dari situ kami menaiki bas Blue Mountains Explorer Hop On Hop Off untuk berhenti di beberapa checkpoint terpilih di Blue Mountains.

Tidak cukup dengan itu, kami sakan membeli-belah di Paddy's Market untuk membawa pulang cenderahati buat keluarga dan kenalan di Malaysia.

Kami mula menulis pengalaman di kedua-dua bandar ini untuk tujuan diterbitkan sebagai naskhah penuh. Selepas empat bulan, akhirnya ia berada di tangan. Sebuah 'album' yang penuh kisah di Melbourne dan Sydney selama sepuluh hari.

Terimalah ... Melbourne dan Sydney dalam Sepuluh Hari.

Bersedia menemui pembaca, 240 mukasurat dengan lebih 100 mukasurat bergambar. Untuk membuat pesanan, mohon isi Borang Pesanan dan kami akan hantar buku kepada anda pada hari Isnin. Buku akan sampai ke tangan anda dalam masa 3 hari bekerja.

Atau beli melalui Paypal dengan klik di bahagian kiri blog ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan