Jumaat, 7 Ogos 2015

Menaiki Keretapi Wap Puffing Billy (Bhg. 2)


Belgrave terletak pada ketinggian 747 kaki dari paras laut. Laluan keretapi ini akan berakhir di Gembrook, 24km dari Belgrave. Terdapat beberapa hentian sebelum sampai ke Gembrook termasuk satu hentian utama iaitu Lakeside (Emerald Lake), 13.2km dari Belgrave. Kami berhenti di sini.

Di hentian ini, kami dapat menyaksikan krew mengisi semula air ke dalam tangki keretapi. Air yang mendidih akan menghasilkan wap yang menjana tenaga untuk enjin Puffing Billy.

Sepanjang perjalanan dari Belgrave ke Lakeside, kami disajikan dengan pemandangan unik yang bersilih ganti. Pokok Mountain Ash tinggi melangit di hutan Sherbrooke. Rumah yang dibina mempunyai ciri klasik. Terdapat kawasan penginapan mewah bagi mereka yang ingin menikmati percutian yang tenang dan jauh dari kesibukan kota.

Seorang warga emas yang sedang berehat di beranda menarik perhatian kami. Dia ralit membaca buku pada saat kami menuju ke Lakeside. Dalam perjalanan pulang, kelihatan dia sedang mengemas kawasan tepi rumahnya. Kadangkala orang tempatan atau pelancong yang menginap di sini melambai-lambaikan tangan kepada penumpang.

Keramahan masyarakat di sini tidak mengenal warna kulit. Masing-masing meraikan kehadiran pengunjung yang bersilih ganti. Hujung minggu begini sepasang kekasih mengambil kesempatan untuk mengiringi Puffing Billy dengan motosikal berkuasa besar yang mereka tunggangi.

Beberapa kali mereka berhenti di lorong dan melambai-lambai kepada kami. Terserlah kebahagiaan mereka dengan aksi yang spontan. Seolah ingin sama berkongsi keceriaan dengan kami yang berada di dalam keretapi.

Koc yang tidak bertingkap mendedahkan kami kepada pemandangan yang tidak terhalang di luar sana. Tidak jauh dari hentian Clematis, kami melalui padang ternakan yang menghijau seluas mata memandang.


Hentian Lakeside terkenal di kalangan pengunjung kerana boleh bersantai, piknik atau BBQ di kawasan sekitar. Tarikan pelancong ini juga dikenali sebagai Emerald Lake Park. Selain menaiki keretapi, pengunjung boleh datang dengan kenderaan sendiri dan tempat meletak kereta berbayar ada disediakan.

Cuaca baik pada hari itu. Kami dapat mengambil gambar yang cantik. Sinaran mentari memberi pencahayaan secara semulajadi. Dedaunan mula menguning menandakan musim luruh yang sudah bermula.

Afid tidak dapat melupakan dahan-dahan pokok yang berlapisan dengan empat tona warna daun yang berbeza iaitu hijau, merah, oren dan kuning yang mengelilingi tasik. Sekumpulan itik berenang-renang dan pengunjung yang menyewa bot kayuh beroda tiga mengitari kawasan tasik seluas 3.4 ekar.


Sebuah muzium keretapi yang mempamerkan keretapi mini dan model rel sepanjang 2,000 meter dibuka kepada orang awam dengan yuran kemasukan. Kami hanya bergambar di luar muzium. Lebih kurang 45 minit berjalan-jalan di Lakeside, kami beransur ke stesen keretapi untuk menanti Puffing Billy yang akan bertolak pulang ke Belgrave pada jam 2.30 petang. Kami tidak mahu terlewat kerana tren seterusnya hanya tiba pada jam 3.40 petang.

Antara kami, Oshin paling rajin berbual dengan insan yang kami temui. Kanak-kanak itu berambut kekuningan seperti gandum. Seringkali tersengih dan menampakkan beberapa batang gigi hadapan. Wajah polos yang tidak menyembunyikan apa-apa. Hanya kegembiraan yang jelas kelihatan di wajahnya.

Namanya Beau (baca: Bo). Comel. Umurnya hampir tiga tahun. Menurut ibu dan bapa saudaranya, Beau mempunyai darah kacukan Kanada dan Perancis. Pasangan ini pernah ke Kuala Lumpur. Jadi, Malaysia tidak terlalu asing kepada pengembara antarabangsa. Kami sempat merakam gambar bersama mereka sebagai kenangan.

Kami juga tidak dapat melupakan Uncle Ronald, petugas Puffing Billy yang sentiasa tersenyum dan memastikan penumpang naik dan turun daripada koc dengan selamat.

Kami perhatikan ramai petugas di sini agak berusia dan mungkin saja sudah berumur 50-an hingga 60-an. Terdetik juga persoalan adakah mereka bekerja untuk mengisi waktu lapang di usia ini atau benar-benar memerlukan sumber kewangan sebagai sara hidup.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan