Jumaat, 7 Ogos 2015

Sistem Pengangkutan di Melbourne


Flinders Street Station dan Southern Cross Station, dua daripada lebih 200 stesen keretapi yang menghubungkan pusat bandar dan bandar-bandar lain di Melbourne. Syarikat Metro mengendalikan perkhidmatan keretapi yang dikawal secara elektronik.

Kami berpeluang menggunakan perkhidmatan keretapi semasa menuju ke Belgrave dan pulang ke Coburg. Keretapi bertolak mengikut jadual dan maksima caj perjalanan pada hari Sabtu ialah AUD7 pergi dan balik ke mana-mana destinasi dalam rangkaian ini.

Pengangkutan yang paling kerap kami gunakan ialah tram. Tram ialah kenderaan aliran ringan yang dipandu mengikut rel dan kabel. Rel dibina di atas jalanraya. Ia dikawal secara elektronik.
Perkhidmatan ini dikendalikan oleh Yarra Tram. Nama Yarra diambil sempena nama Sungai Yarra yang mengalir dalam bandar Melbourne.

Faiz meminjamkan kad Myki untuk digunakan sebagai tiket apabila menaiki mana-mana perkhidmatan awam. Kad Myki ialah kad tambah nilai seperti Touch N Go di Malaysia. Hanya perlu tap on apabila memulakan perjalanan dan jangan lupa tap off apabila sampai ke destinasi.

Kami tidak tahu jumlah baki dalam setiap kad Myki yang dipinjamkan Faiz. Terpinga-pinga dan risau dikenakan denda apabila tidak mempunyai baki mencukupi.

Hari Jumaat cuti umum dan tiada kedai berdekatan Coburg yang menjual tambah nilai kad Myki. Seorang wanita berdiri di tempat menunggu tram di hentian 31, Reynard Street. Sesekali dia melihat telefon bimbitnya. Afid bertanya kepada wanita itu. Dia menjawab dengan ramah. Di akhir perbualan, kami dapat tahu Rebecca ialah warga Kanada yang sudah menetap di Melbourne selama dua tahun.

Masih tiada penyelesaian. Kami tekad naik tram dan tap on pada mesin tiket yang disediakan. Apabila tiba di bandar, baru kami mengetahui penggunaan tram dalam zon yang sama selama empat hari ini tidak dikenakan bayaran. Kad Myki akan merekod baki sebagai negatif jika baki akhir tidak mencukupi. Nilai negatif akan ditolak apabila kita menambah nilai kad.

Peta laluan keretapi dan tram menjadi panduan kami. Rajah yang menunjukkan laluan berselirat agak mengelirukan. Semasa pulang dari Belgrave, kami turun daripada bas di stesen Parlimen. Kononnya ingin berhenti di bandar dan cuba menghubungi Lean. Gagal.

Dalam masa yang sama kami mencari laluan tram yang menghubungkan laluan nombor 19. Sekurang-kurangnya ada lima laluan di stesen Parlimen termasuk City Circle. Tram datang silih berganti. Kami buntu. Fizah, Oshin dan Azwa mengambil alih tugas meneliti peta. Yang lain sibuk bergambar berlatarkan bangunan Parlimen.

Beberapa jam lagi matahari akan terbenam dan kami harus pulang segera ke rumah untuk menunaikan solat. Keputusan diambil, kami turun semula ke stesen keretapi Parlimen dan mencari platform untuk pulang ke Coburg.

Kami singgah di pasaraya Coles tidak jauh dari kawasan perumahan untuk membeli salad dan bekalan makanan yang boleh dimasak di rumah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan