Ahad, 9 Ogos 2015

Menaiki Helikopter untuk Meninjau Twelve Apostles


Twelve Apostles ialah koleksi susunan batu kapur di pantai Port Campbell National Park di Great Ocean Road, Victoria. Buat masa sekarang terdapat lapan 'apostles'. Apostle kesembilan telah runtuh pada 3 Julai 2005.

Apostles terhasil daripada proses penghakisan dek cuaca ekstrem di kawasan ini. Pada mulanya ia dikenali dengan nama Sow and Piglets sehingga pada tahun 1922 diubah kepada 12 Apostles. Kadar penghakisannya pada dasar batu kapur lebih kurang 2 cm setahun.

Batu pelbagai bentuk. Manusia datang ke sini semata-mata kerana mahu melihat batu. Itu yang pelik.
Kami sampai di 12 Apostles dengan harapan melihat matahari terbenam. Namun hasrat tidak kesampaian kerana hujan yang turun dan awan tebal.

Waktu begini terkenang cahaya matahari di Malaysia. Semasa di tanahair tercinta, asyik mengeluh kerana cuaca panas. Di sini, rasa tak tertahan dengan dinginnya udara. Ditambah hujan renyai-renyai. Begitulah manusia, tak pernah puas dengan apa yang ada.

Kami beransur ke tempat penginapan iaitu Port Campbell Hostel dengan hati yang berat bersama janji kami akan kembali keesokan harinya.

Kami mengunjungi 12 Apostles kali kedua dengan hati yang mercup kegembiraan. Hari yang bagus. Cuaca cerah, elok dan sempurna untuk sesi selfie dan wefie.

Jude menawarkan pakej melihat 12 Apostles dari udara iaitu dengan menaiki helikopter.
"Ini tawaran hebat. Kamu akan dapat diskaun kalau dapatkan pakej melalui saya."

Kami berpandangan. Tawaran Jude sukar ditolak. Bayaran yang dikenakan sebanyak AUD95. Mahal yuran yang dikenakan untuk menaiki helikopter. Apatah lagi meninjau 12 Apostles dari udara. Namun berkali ganda hebat perjalanan yang bakal ditempuhi. Pengalaman yang tidak dapat ditukar ganti dengan wang.

Sa'adah teringin menaiki helikopter. Pertama, dia tidak pernah menaiki helikopter seumur hidup. Kedua, dia mahu melihat 12 Apostles daripada udara. Masalahnya, dia risau untuk naik seorang diri.

Akhirnya Yati setuju menemankan Sa'adah. Yati mempunyai pengalaman menaiki helikopter kerana urusan kerja di hospital. Tetapi kali ini pasti sangat berbeza. Lebih-lebih lagi menaiki helikopter di bumi asing iaitu di Australia.


Penerbangan dan pemandangan Twelves Apostles selama 10 minit dirakamkan sebagai kenangan. Kisah penuh semasa penerbangan kami kongsikan dalam buku Melbourne dan Sydney dalam Sepuluh Hari.

Pembaca dapat menonton video rakaman dengan pautan yang diberi dalam buku MSDSH.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan